Szex.. bűnös és hírhedt szó. Mint a címből is látszik, figyelemfelkeltő mivolta - bármilyen médiumban, vagy beszélgetésben jelenik is meg - megkérdőjelezhetetlen. Mit is értünk alatta? Az én interpretációmban a szex, szex-centrikus világ, a 'szexizmus'* társadalmi szintű megjelenése az emberi testet - és a hozzá kapcsolódó vágyakat, szexuális tevékenységeket és lehetőségeket - mint reklámfelület, abszolút társadalmi elismerést keltő érték jeleníti meg. Hozzá kapcsolódhat bármilyen közismert, klasszikus értékhez, személyhez, aktivitáshoz. A sportolók, zenészek és bármilyen közszereplők elismertsége így is mérhetővé válik, ezen szemszögből is kategorizálható. Szexuálisan vonzónak lenni nem szégyen, sőt.. elismerést keltő, megmutatható, szinte kötelező. Ennek következtében - egy szexista társadalomban - a szexuális vonzalmat ébresztő test szinte a 'társadalmi tőke' egy altípusaként jelentkezik. Nem felhalmozható, de építeni lehet rá. 'Megfogható' képesség, adottság. És mielőtt elítélnénk, ne feledjük, hogy egy genetikailag kódolt, alapvető emberi kíváncsiságra épít. Az ellenkező nem vágykeltő elemeinek megfigyelése, - és az arra alapozott, célirányos / ösztönös cselekvés folyamat - az evolúciónk, a fajfenntartásunk része. Hosszú távú figyelemfelkeltő és reklám stratégiákat nem lehet pusztán divatos, csak annak a kornak megfelelő érdeklődésre építeni. A zsigerig ható kíváncsiság viszont könnyen beépíthető a kortárs divatirányzatokba is. Tehát a szexizmus létezik és lesz is. Volt is..a régmúltban is.. majdnem ilyen formában, egy-két erős különbséggel.
A szexualitás mindig is fontos volt, és mindig elérhető volt erőszakos, több szereplős, vagy egyéb - nem teljesen házassághoz köthető - módozatokban is. A különbség azon az oldalon jelentkezik, hogy csak egy szűkebb réteg számára volt legálisan elérhető a 'furcsább' típusa. Valamikor - azonban - az ókorban, - főként a mediterrán térségben - már átélt az emberiség egy általános 'test felértékelődést', és az ezzel együtt járó szex-centrikus életmódot. Nagy mértékben erősítette a folyamatot, hogy a katonák, a 'hősök', adtak a külső megjelenésre, és a harcedzett látványra; amit lenge, harcos öltözékkel és harci kellékekkel tettek még hatásosabbá. Ma a női test jelképezi leginkább a szexuális vonzalmat és szépséget, de valaha - az önmagában is többre becsült - férfiak legalább annyira vágykeltőnek számítottak. A jelenség mozgató rugói különböző módon, de egy irányba hajtották ezt a civilizációs 'felszabadulást'. Mi kell hozzá? A 'recept' egyes összetevői ma is készen állnak. Ha vallás és a normák nem tiltják, és a test önmagában fontos, akkor már csak egy közeg kell hozzá, ami mindenkinek eljuttatja a 'vágy' alapját, a kíváncsiságot és érdeklődést. Nagy 'segítség' volt abban a korban a tömeges rabszolgatartás 'jóléti vívmánya'. A - bármilyen jellegű - feszültség levezetésben és gyakorlásban bizonyára hasznát vették. A felső közép réteg beszélhetett a szexualitásról szabadon, ábrázolhatta képeken, szobrokon; és még a gyakorlatlanság, a nem kipróbált, elfojtott vágyak visszatartó erejét is leküzdhette, a vásárolható 'segítők' közreműködésével. Bizonyos komponensek a középkorban is rendelkezésre álltak. A keresztény országok is zsákmányoltak embereket, az arab hódítók meg eleve használták a rabszolgásítás - hódító államoknál szinte alapvető, náluk bonyolult folyamatokban szabályozott - módszerét. A vallás és a normák még sem kedveztek eme 'furcsa társadalom-fejlődéstörténeti vívmánynak'. Korunkban, a mai 'össznépi kommuna' valami hasonlót hozott létre, de nagyon elferdült egyes aspektusaiban; így a végeredményében is más 'megoldásokat' produkált. A vágykeltés, - a látvány szintjén - amit a média iszonyatos erővel lő minden csatornáján keresztül a köztudatba; hat ránk.. keres minket.. ötleteket ad... testeket jelenít meg szexuális aktivitásra optimalizálva. Mint ha a rabszolgák ugyan úgy elérhetők lennének, - minden színben, súlyban, helyzetben, méretben, kivitelben - DE szinte kizárólag virtuálisan. Csak az 'előszobáját' kapjuk meg az ókori szex-centrikus világnak, azt viszont elképesztő mennyiségben. Mit nyerünk így? Vágyat és ismeretet, de a tapasztalás, érintés, használás, valós látvány és érzés nélkül, önmagában csak mint képi világ manifesztálódik. A feszültség, az energia elér minket, de a levezető közeget nekünk kell megszerezni. Külön nehezítés, hogy a partner nem úgy néz ki, nem úgy viselkedik, - vagy inkább valósan létezik és viselkedik - szemben a 'fotó-test-lényekkel'. Mindez szoros összefüggésben működik - létezik - a már korábban említett virtuális világokkal.
A Fetisizmus egyenes úton következik ebből az 'állapotból'. A fetisizmus (fétisizmus) alapvetően bálványimádat, valamilyen tárgyhoz való extrém ragaszkodás. Persze - pozitív vagy negatív - túlértékelés a gyakorlatban. Fetisizmus rajongani egy fegyverért, autóért, bármiért.. de különlegesen erős a függés ha valamilyen szexuális esemény kapcsolódik fejben a tárgyhoz, pozícióhoz, helyszínhez.. bármihez, ami a perverzió fogalmával mutat erős korrelációt. A megélt fetisizmus persze más, kapcsolódik hozzá élmény, 'érzés', érzet és tapasztalás. Rendszerint mellőzi a mély érzelmeket, így függetleníthető a személytől, és inkább a vágy kiélésre fókuszál. Virtuálisan nincs is lehetőség a személyhez kapcsolódni, így akár milyen vakvágányra is elviheti a fétis rajongót; rég elrugaszkodva a valósan megélhető, - esetleg érzelmileg is töltött - társas tevékenységtől. Érdemes leszögezni hogy alapvetően nem káros, - a fogyasztói társadalomban talán divatos - valamihez kötött vágyüldözés csupán, ami a mániákus szinten válik veszélyessé; különösen ha már az alapja se valódi, csupán képekből, részletekből táplálkozó. Ezen a szinten már nem integrálható, nem lehet megosztani, a partner felé kérésként közölni, így örökké 'hajtja' a személyt, ez a 'leválasztott', függetlenített vágy 'részlet'. Ezzel is növelve a távolságot a megélhető és kivitelezhető együttlétektől.
A megélés hiánya lehet az egyik legnagyobb problémája a ma szocializálódó személyeknek, mely nagyon erősen csapódik le érzelmi és szexuális emberi oldalon.
Érdemes megjegyezni, hogy - rendszerint nem a fiatal korosztályból, de - vannak akik igencsak a megélést keresik. Talán itt is vissza utalhatunk a MILF kultúrára, hiszen tény, hogy a Swinger klub intézménye főként a 30-40-50 éves korcsoport játszótere. Erkölcsi megítélése lehet kettős. Sok esetben tűnhet legalizált gyarlóságnak, de a vágyak felvállalása ugyanakkor pozitív tendencia. Egyfajta fetisizmus is lehet, és élő, közösségi tevékenység. Ötvözheti akár a valóst a virtuálissal, hiszen az elő-szervezés, utána járás fázisa legtöbb esetben az internet segítségével történik. Orgiák, közös szexuális tevékenységek mindig is voltak. Itt is a (fél)hivatalos, intézményes rendszer, az ami érdekessé teszi. Önmagában a 'kipróbálás', 'minden új vonzalma' beégetve összekapcsolódik a fiatalság eszméjével, pedig sok tekintetben eltolódott már a középkorúak felé... akár a szexben akár a sportban felfedezhetünk ilyen jeleket. Jó kérdés, hogy a jelen kor - másként szocializálódott - fiataljai milyen középkorúak lesznek. Ők is nyitnak a valós élmények felé?
-CsehyDénes-
* A szexizmus, úgy mint szexisták összessége negatív értelemben is használható. A szexista ember másokat hátrányosan vagy egyoldalúan kategorizál, bélyegez meg a nemi hovatartozás alapján. Ez a besorolás - bár helytálló - nem kapcsolódik egyértelműen a szex-centrikus társadalom ismérveihez. Nem mutatható ki pontosan, hogy valóban több a hátrányos megkülönböztetés a 'mai' világban, vagy csak érzékenyebben reagál rá a legtöbb közösség. Véleményem szerint 30-40 évvel ezelőtt nem volt 'ildomos' észre venni, bajlódni a bizonyítással.